2006-01-19

Arbetsmarknadskontoret

Idag var det dags för Arbetsmarknadskontoret (AMK) att få ett besök. Mycket intressant att få lite bättre grepp över deras verksamhet, den omsätter nämligen en herrans massa pengar och är väl det ultimata beviset på sossarna brutalt misslyckade politik. 336 miljoner kostar nämndens verksamhet och dessutom tillförs ytterligare 177 miljoner från statlig håll, bl a 55 miljoner för 200 plusjobb. Det är alltså över en halv miljard för Norrköpings kommun enbart och då har vi inte räknat in alla de pengar Arbetsförmedlingen och Försäkringskassan betalar ut. Det är miljardbelopp.

Allt detta eftersom vi inte har en fungerande arbetsmarknad. De människor som kommer till kommunen kan man säga är de som inte Arbetsförmedlingen lyckas med. 94 procent av de som finns inom åtgärdsprogrammet KomJobb har varit arbetslösa i över fyra år, och av dessa har 65 procent varit arbetslösa i över sju år. Sanslöst.

Den borgerliga alliansen vill se en gemensam jobb- och utvecklingsgaranti för Norrköping. Det innebär att man får ett jobb och/eller utveckling inom fem dagar.

Så kan jag ju bara konstatera att sossarnas flagskepp "2006 fler i jobb år 2006" är en megaflopp. Detta projekt ligger inte under AMK, utan under Kommunstyrelsen på något sätt. Hur som helst så var tanken med det att det så kallade obalanstalet skulle ner. Obalanstal är en byråkratisk omskrivning av för hög arbetslöshet, så det ska låta lite bättre. Att Norrköping har ett obalanstal innebär att vi har högre arbetslöshet här än länet i snitt. 2004 när projektet påbörjades var arbetslösheten i Norrköping 8,4 procent och i länet (utan Norrköping) 5,9 procent. Alltså ett obalanstal på 2,5 procentenheter, eller 2000 personer. I november 2005 var arbetslösheten i Norrköping 9,0 procent och i länet 6,2, vilket ger ett obalanstal på 2,8 procentenheter. Eller 2200 personer.

Lyckat projekt? Nja.

1 kommentar:

Sasha sa...

Arbetsmarknadskontoret har t.ex. genom mig en kunnig, utvecklande, projektledningserfaren resurs.
Nu är jag arbetslös på grund av att min firma fick läggas ner på grund av driftstopp förorsakat av hantverkarna i lokalen och avsaknaden av avbrottsförsäkringen. Här har ni mig nu. Kan starta samhälls/socialt utvecklande projekt med en gång. Det enda som saknas är en lön till mig. Nu bollas jag mellan korta projektjobb, alfa kassan, försörjningsstöd... Jag kan börja att arbeta redan idag bara man fixar min lön. Jag är en resurs som kan sysselsätta andra komjobbare, andra arbetslösa. Jag kan ge dem meningsfulla och utvecklande arbetsuppgifter som får dem att växa, utvecklas. Mattias, jag är villig att träffa dig och diskutera mina idéer om hur man kan utveckla området Hageby i Norrköping med omnejd.

Systemet är just nu trögt, tar inte vara på resurser i form av erfarenheter, kreativitet.

Var finns pengarna till min lön? Jag passar inte in som komjobbare, passar inte in någonstans enligt alla tröga regler.

Var finns pengarna för kreativiteten som ger människorna ett bättre livsvillkor. Jag finns här och nu och ännu har jag inte kommit i kontakt med någon på kommunen som tar sig tid att se möjligheter med mig.
Det ska bli intressant om mitt inlägg har någon verkan. Jag har redan en arbetsplats men de kan inte avlöna mig. Bernt Schneider på Ditt Nya Hageby välkomnar mig med öppna armar men jag måste ha inkomster för min och familjens överlevnad.