2006-08-01

Pojkarnas pungklämmande då?

Nyamko Sabuni argumenterar vidare i Expressen för hennes förslag om obligatorisk gyn-undersökning för alla flickor. Ett av argumenten är att det skulle vara kränkande, men precis som Nyamko skriver så är det ingen som vill stoppa att läkaren klämmer alla pojkar på pungen för att kolla om allt står rätt till. Ja, det var jobbigt att vara hos läkaren den gången, jag minns det tydligt. På mönstringen fick man hala upp den igen och för en noga granskande läkare. Men hellre det än att något är fel.

Om det inte är någon fara att undersökas för killar borde det inte vara någon fara för tjejer. Argument som hänvisar till att föräldrar får uppfostra sina barn hur de vill ger jag inte mycket för just vad gäller den här frågan. Föräldrar har rätt att uppfostra sina barn, men inte att stympa dom.

Jag har ännu inte läst hennes bok, så jag har inte bestämt ännu vad jag tycker, men dagens artikel var ganska övertygande.

2 kommentarer:

Mathias Sundin sa...

Haha! Nu blir jag orolig!

Robert Nordman sa...

Måhända har de slutat göra det de senare åren, men visst fick man göra det när jag mönstrade anno 1991.