2007-01-26

Besök på Victoriaskolan

Idag var jag inbjuden av ordföranden i Victoriskolans föräldrastyrelse, Anders Nobrant, att besöka skolan. Det var som vanligt på skolbesök mycket intressant och givande. Dels har man en F-5-verksamhet där man jobbar med Montessoripedagogik, som man väl kan sammanfatta som Anders gjorde det för mig, "frihet under ansvar". Som folkpartist förstår ni att jag var såld redan där.

När jag pluggade till lärare så läste vi såklart om olika pedagogiker och Montessori är en av de mer intressanta. Inget flum, utan tydligt och bra, men man utgår just från att elever kan ta eget ansvar, vilket inte är samma sak som att låta dom göra precis vad de vill. En liten pojke visade tydligt hur det funkade när han helt på egen hand plockade bokstäver ur en låda för att bilda det ord som den sak han hade fått, i det här fallet glasögon. Läraren frågade vad han gjorde och han förklarade och la snabbt till på väg ut genom dörren att man också måste lägga tillbaka sakerna efter sig, vilket han gjorde snabbt och noga. Barn kan så mycket mer än vi tror, om vi bara låter dom få chansen.

På högstadiedelen, 6-9, så har de mer traditionell undervisning men de verkar ha jobbat mycket bra med betygskriterierna och den individuella utvecklingsplanen. Skolbesök är fantastiskt roligt!

4 kommentarer:

Anonym sa...

Är Du lärare? Inom vilket eller vilka ämnen? Läst Du i Norrköping?

Mathias Sundin sa...

Jag är nästan lärare, har 50 poäng kvar. Läste SO och NO här i Norrköping.

Har jobbat ett par år som obehörig lärare, dock inte i Norrköpings kommun.

Anonym sa...

Har du funderat på att avsluta dina studier? Det är viktigt med lärare och det är också viktigt med personer med lärarutbildning inom politiken.
Sen är det också bra med en akademisk utbildning att kunna falla tillbaka på.

Mathias Sundin sa...

Jodå, jag ska fixa det. Varför tjatar alla om det? =)