2007-02-13

Svar till Peking Fanz

Peking Fanz ordförande Pontus Franzén skriver på SvenskaFans.com om Parkens ombyggnad. Han är naturligtvis kritiskt till folkpartiets nej. Nedan ber han mig att kommentera hans artikel vilket jag gladeligen gör.

Tyvärr innehåller hans artikel ett par faktafel som kan vara bra att rätta till.

Först skriver Pontus om publiksiffran 8000 för att kalkylen ska gå ihop. Kanske har den stått i NT, men jag har aldrig sett den siffran i något underlag och inte använt den själv. IFK:s egen siffra är att de tror att som etablerat Allsvenskt lag med hyfsade framgångar kunna ha ett publiksnitt från år till år på cirka 12 000. Då menar IFK att hela den ökade kostnaden för Parken ska kunna täckas. Det tror inte jag, men självklart kommer man kunna bidra mycket mer än idag, då man betalar 500 000 kr. IFK har bara två säsonger i historien haft ett högre publiksnitt än 12 000. I början på 60-talet när man vann guld.

Det mest allvarliga felet i Pontus artikel handlar om byggkostnaden. Den är beräknad till 225 miljoner kr och Pontus menar att dessa pengar kan tas från försäljning av byggrätter i området. Även om det vore så är det faktiskt skattebetalarnas pengar vi pratar om, men nu är det inte så. Byggrätterna beräknas inbringa cirka 15 miljoner kr. Det fattas fortfarande 210 miljoner som ska tas ut kommunens kassakista.

Med detta klarlagt så självklart har Pontus poänger i resonemanget vad det skulle innebära för Norrköping. Som medlem i IFK och innehavare av årskort behöver jag inte övertygas om hur kul det skulle vara med ett Allsvenskt topplag och en supermodern arena. Men jag blev inte vald till ledamot av kommunfullmäktige som fotbollsfan, utan som politiker som ska ha en helhetssyn. Fp var mycket klara i valet på att vi satsar på grundskolan som vår första prioritet.

Pontus uppmanar mig att nu leva upp till sloganen "Folkpartiet står upp för Norrköping". Det är också vad jag gör. Det innebär inte att säga ja till allt som verkar kul, utan att ta ansvar för Norrköping, sätta Norrköping i centrum i alla stora och viktiga frågor. En ny Idrottspark vore fantastiskt roligt, men först måste IFK göra sin hemläxa och etablera sig i Allsvenskan. Idrottsparken idag är ingen skruttarena, tvärtom. Jag som är uppvuxen på Eyravallen i Örebro blev mäktiga imponerad första gången jag besökte Parken.

Men skulle då inte en ny arena öka chansen att få se IFK i Allsvenskan? Jo, alldeles säkert. Men kostnaden per år skulle då bli 25 miljoner kr. Det är stora pengar som folkpartiet väljer att lägga på grundskolan istället. Jag förväntar mig inte att Pontus ska hålla med mig, men även fotbollsfans har barn i skolan och har vi inte bra skola kommer inte heller Sverige klara sig i den internationella konkurrensen. Då kommer vi varken ha råd med nya arenor eller att gå på fotboll.

Kul och bra att Peking Fanz har en så seriös ordförande. Annars blir det lätt pajkastning när det kommer till något så allvarligt som fotboll. Jag tycker fansen ska ligga på IFK för att de ska få in mer pengar från sponsorerna till den nya arenan. Där ligger IFK hästlängder efter exempelvis Dolphins. Mer uppbackning från sponsorer och etablerade i Allsvenskan. Kom igen då.

1 kommentar:

Anonym sa...

Hej, tack för bra svar. Är det ok om vi lägger upp ditt svar på den sida där min text ligger? Det kan ju vara kul med uppföljning.