2007-06-11

Håll er till sanningen

Kinas presidents besök i Sverige får väl ses som en framgång. Fredrik Reinfeldt och regeringen jobbar på ett lysande sätt med sin utrikeskontakter och kommer troligen ligga väl positionerade när Sverige blir EU:s ordförande hösten 2009.

Kritiken mot Kina upplever jag framfördes på ett bra sätt, och det tycks råda samsyn även från organisationer som Amnesty att det inte skulle gynna någon om Sverige eller västvärlden klippte kontakten med Kina. Därför stör jag mig extra mycket på SVT:s Gomorron där de analyserade besöket. Programledaren påstod att borgerliga politiker tidigare varit kritiska mot någon form av kontakter med Kina. Varvid Mats Knutsson instämde och menade att nu frångick man sina principer och körde realpolitik.

Mig veterligen har ingen borgerlig politiker av någon större betydelse kritiserat att man exempelvis handlar eller träffar kinesiska ledare. Däremot har många kritiserat exempelvis Göran Persson när han uttalade sig på ett sätt som kan uppfattas positiv om deras styrelseskick. Alltså står de där i TV och bara hittar på. Påstår att Reinfeldt och de borgerliga bryter mot sina principer, att de gör saker som de kritiserat andra för att göra. Jag skulle vilja se de citaten från sådana uttalanden från Reinfeldt. Journalistik på riktigt kass nivå.

2 kommentarer:

Koreabloggen sa...

Mathias,
jag förväntade mig verkligen att du skulle vara en av de som på sina bloggar röt allra högst om att Reinfeldt inte nämnvärt verkar ha tagit upp de enorma kränkningar som staten i Kina är ansvariga för. Jag tycker i alla fall att det är allt annat än okej att vid ett möte med en ledare för en av världens största diktaturer bara framföra att "vi i Sverige tycker att det är viktigt med mänskliga rättigheter". Vilken diktator med självrespekt bryr sig ett dyft om det?

Mathias Sundin sa...

Gjorde han inte det? Vad tycker du att han skulle ha sagt?