2007-06-23

Jag skrev brunvänster, för jag menade brunvänster

Efter en hektisk vecka på Thinking Conference som avslutades lysande av Hans Rosling (ska skriva mer om det) och ett par lugna midsommardagar så kan jag faktiskt konstatera att jag är ledig. Jag ska visserligen göra en del andra saker, men huvudsakligen är jag ledig. Det blir första riktiga ledigheten på 1,5 år. Ska bli förbaskat skönt.

Tidningen Kulturen har en intressant intervju med Maciej Zaremba, här är det bästa:

Du kritiserade publiceringen av Diane Johnstone i Ordfront magasin, vilket skapade en stor debatt i Dagens Nyheter, vilket i slutändan ledde till att den ena av redaktörerna för Ordfront fick sparken. Varför var det fel att publicera en intervju med Johnstone?

- Därför att hon for med osanning: om Srebrenica, om Milošević, om våldtagna kvinnor som hon påstod inte blivit våldtagna. Om massakern, som hon hävdade aldrig ägt rum. Ordfront lånade sig till historierevisionism.

I andra hand var det intressant att förstå varför Johnstone, Noam Chomsky och Ordfront började uppträda som advokater åt krigsförbrytaren Milošević. Jag kom fram till att det inte handlade om Milošević eller ens om Balkan, utan om USA. Inom ramen för deras formaterade världsbild är USA alltid boven, så vad USA än gör måste det vara brottsligt. Alltså gällde det att bevisa att den humanitära interventionen på Balkan inte alls var humanitär utan imperialistisk, och för det ändamålet måste man bagatellisera massakrerna eller rentav framställa Milošević som en ledare för ett tappert litet land som, liksom Fidel Castro, vägrar att finna sig i USA:s diktat och blir bestraffat för detta. Det menar faktiskt Chomsky.

Hur kommer det sig att du kallade Ordfront för "brunvänster"?

- Jag skrev brunvänster eftersom det var brunvänster jag menade. Om du har en annan formulering för vänsterfolk som menar att Milošević var en humanist, som i själva verket ville hålla ihop det multietniska Jugoslavien, och som vidare påstår att massakern i Srebrenica aldrig ägt rum, som mumlande antyder en judisk konspiration bakom opinionen för en intervention, så varsågod.

Via Hax.

Inga kommentarer: