2007-08-14

Aftonbladet ringde

De vill höra lite varför jag tyckte att man ska dela ut de statliga företagen till svenska folket. Har inte sett något ännu på aftonbladet.se men kommer väl i morgondagens tidning. NT har en kort notis på nätet och det kommer mer i morgondagens tidning tror jag. De ringde också och intervjuade mig.

Kom precis hem till en nystädad lägenhet. Min hushållsnära tjänst har städat och fejat. För 500 kr i månaden behöver jag aldrig städa. Money well spent! Använder ServiceTeamet.se, gör det ni också!

Träffade på en studentkompis från lärarprogrammet på stan. Hon hade en liten Melker fyra månader i en barnvagn. Hon berättade om en annan studenkompis som redan hade andra ungen på gång. Förra helgen träffade jag fyra, manliga, studentkompisar. De drack öl och hade inga barn.

Sossarna skolpolitiska talesman, Marie Granlund, är väl ändå ett under av märkliga påståenden. På frågan om sossarna hade något ansvar för att flest elever på tio år inte blir behöriga till gymnasiet svarar hon:

"Nu har ju siffrorna legat ganska likartat under många år, men självklart har vi en del i det här ansvaret, även om de borgerliga också har ett stort ansvar nu när de suttit vid makten i ett år."

Varför kan ingen reporter ställa lite kritiska frågor när någon politiker (förutom undertecknad) kommer med sånt här skitsnack. Okej, så sossarna har "en del i det här" efter tolv raka år vid makten. De borgerliga har "ett stort ansvar" efter ett år. För det första är det inte ett år. Detta är resultat som gäller våren 2007, alltså lite drygt ett halvår.

På detta dryga halvår ska reformer genomföras, lärare utbildas, betygssystem ställas om, nya lärare utbildas, statusen för läraryrket höjas, en ny skollag träda ikraft - och det ska dessutom vända en tioårig negativ trend. Säga vad man vill, men Marie Granlund har då en stor tro på borgerlig handlingskraft.

Reportern undrar vad som har gått snett och vad som ska göras åt det:

"Jag tror att vi måste fortsätta det arbete som vi har påbörjat, men göra mycket mer där."

Bra idé! Tio års negativ trend. Vi gör mer av samma sak, bara i högre takt!

Imorgon är det som sagt en heldag med personalutskottet. Jag är lite allergisk mot heldagar. Nästan oavsett vad man pysslar med så blir det rätt segt på slutet. I utskottet behandlas mycket viktiga frågor. Hela personalpolitiken, eller i alla fall riktlinjerna för det (som kanske någon läser om vi har tur). Det vi verkligen kan påverka är stödet till cheferna.

Lycka till Elfsborg (ni lär behöva det).

Inga kommentarer: