2007-08-09

Gaming

Igår i Folkbladet läste jag om Norrköpingskillen Johan "toxic" Quick som nyligen har vunnit "VM" i Quake i Dallas. Idag finns en artikel även i NT. Att läsa artiklarna gör att gamla minnen poppar upp. Innan jag flyttade till Norrköping bodde jag i Stockholm där jag hade ett företag som jobbade och utvecklade tävlande i dataspel, gaming.

Bland annat anordnade vi det svenska kvalet för dataspels-"OS", World Cyber Games. Jag ledde också det svenska laget på plats i Sydkorea för the 1st WCG. Snokar runt lite på deras hemsida och noterar att den femte plats vi fick då i medaljligan fortfarande är det bästa som Sverige placerat sig. Måste ha berott på mitt stabila ledarskap! Hittar också det gamla laget med Quake-spelare Cyrus, Fazz och Aim samt Brood War-spelarna Madfrog, Jesse och Kenka. Och inte minst sköna Counter Strike-laget Kompaniet.

Gaming är hur stort som helst i Sydkorea. Prissumman då, 2001, var på 600 000 dollar. Nästan 400 000 personer deltog i kvaltävlingar världen över och 430 stycken fick åka till finalen. Idag är prissumman uppe i 2,5 miljoner och öven en miljon personer kvalar. Numera hålls inte tävlingarna bara i Korea utan flyttas, likt OS, runt i världen. I år är det tydligen Seattle som står som värd.

Sverige har hela tiden legat långt framme inom dataspelsvärlden. Vi är duktiga inom Quake och Counter Strike men har efter Koreas intåg inte haft så himla mycket att säga till inom Starcraft. Själv har jag en förlorad åttondelsfinal i Starcraft-SM som största (och enda) merit.

1 kommentar:

Anonym sa...

Tjenare sudden! ^^ fråga mig inte hur jag hittade hit :D Men när jag såg detta va jag bara tvungen å säga hej! minbarochjag@hotmail.com om du vill snacka minnen ^^Y peace