2007-10-19

Besök på Reko

I förrgår besökte jag Reko som ligger i Ericssons gamla lokaler ute vid Ingelsta. Jag fick en tur runt i anläggningen guidad av chefen Rolf Stark och möjlighet att prata både med de som ingår i åtgärden och tjänstemän som jobbar för kommunen.

Reko är uppbyggt kring ett samarbete med Myrorna. Kläder och andra prylar som folk lämnar till Myrorna kommer in i stora högar (40 ton per dag!). På plats sorteras de upp i olika kategorier, en del på går på export och annat prismärks och skeppas ut till butiker i Sverige för försäljning. Myrorna har anställd personal på plats men framförallt fungerar verksamheten tack vare det stora antalet människor som ingår i den arbetsmarknadspolitiska åtgärden Reko. Detta har ifrågasatts från olika håll, eftersom människorna i åtgärd utför så kallat riktigt arbete och bidrar till att snedvrida konkurrensen. Man ska inte fälla för snabba omdömen men visst är hela upplägget problematiskt ur den synvinkeln.

På kaffepausen fick jag chans att prata med några av tjänstemännen som jobbar åt kommunen i Reko och höra deras synpunkter på verksamheten. Självklart pratade vi en hel del om regeringens politik också. De gillade inte de sänkta ersättningarna i a-kassan men jag uppfattade ändå att de inte tycker det är rimligt att a-kassa blir en permanent försörjning. Samtidigt medgav de att många av människorna gick runt i systemet från åtgärd till åtgärd. Att arbetslösa och trasiga människor ska ha stöttning och hjälp är naturligt, men jag tycker det verkar rimligt att tänka nytt när man ser att resultaten för verksamheten inte är lysande, alltså att för få kommer ut i arbete. Verksamheten kan uppnå andra syften, men då ska det inte kallas arbetsmarknadspolitisk åtgärd. Jag ska inte grotta ner mig för mycket i den här delen innan jag läst deras verksamhetsrapport.

Hur som helst är det kul att prata med människor som brinner så för att hjälpa och stötta andra. Vi hade en bra diskussion och det var lärorikt att få se verksamheten och prata med de som ingår i åtgärden. En del märker man snabbt har ganska stora problem medan andra säkert skulle klara av ett jobb ute på arbetsmarknaden.

En sak som jag tar till mig utifrån diskussionen med tjänstemännen från kommunen var behovet av enklare jobb i arbetslivet. Då måste de också bli billigare att anställa dessa människor och de kan också ofta behöva stöttning i att söka jobben. Nystartsjobb och nyfriskjobb är steg i rätt riktning, det gäller bara att fler få hjälp att nyttja dom.

I dag är det dags för ett nytt besök, denna gång gymnasieskolan John Bauer.

Inga kommentarer: