2007-11-16

Klockan tickar

I morse kl tio i åtta knackade jag på hos Flagglinans förskola och har fram till nu haft en underbar halvdag där. Rundvisning, läsning för barnen, träff med personal och chef och avslutning med en stund lek och inte minst lunch. Som alltid var personalen otroligt engagerad och hade idéer om utveckling av just sin förskola och om förskolan och skolväsendet i helhet. Oerhört lärorikt. Detta är helt klart den bästa delen av mitt jobb.

Och ungarna! Himlar vad söta och gulliga. Jag satte mig i en soffa och snart satt jag under en hög barn som krävde att jag läste för dom, vilket jag mer än gärna gjorde. Kaniner, kängrur, rävar, Alfons och tomten spelade huvudrollerna i sagorna. Den biologiska klockan tickar, det får jag ju erkänna. Frivilliga får höra av sig.

Himla synd att jag missade mötet i Hageby i går. Läst om det i tidningarna och på de andra bloggarna, verkar som en lyckad kväll. Tony som fixade träffen är en klippa ute i Hageby.

Ser i DN att de skriver om kameraövervakning i skolorna. Det kan naturligtvis hjälpa till att skapa ordning och reda, men man får inte förledas i att tro att det är någon egentlig lösning på ordningsproblem. Ektorpsskolan i Norrköping har kameror men ändå haft ordningsproblem under hösten. Lärarens ställning, befogenheter och auktoritet måste stärkas - bland annat.

Inga kommentarer: