2007-11-01

Tidig morgon i hemtjänsten

Klockan ringde 05.45 i morse för att jag skulle komma upp i tid och vara på plats på Skepparegatans hemtjänst kl 7. Jag visste inte om det innan men den hemtjänsten ligger på entreprenad hos Attendo men ska bli kommunal nästa år. Ni vet, vänsterpartiet styr ju omsorgen i kommunen och vill inte ha hemska privata företag som bedriver vård. Varför kan man undra eftersom hemtjänsten ändå finansieras av kommunen oavsett vem som utför den.

Jag hängde med Gabriella ut som har jobbat inom hemtjänsten i 16 år. Hon trivdes bäst när ett par kvinnor hade knoppat av sig från kommunen och startat denna hemtjänst som sedan ägts av ett antal olika vårdföretag.

Gabriella fick täcka upp för en annan person som hade blivit sjuk så vi hade ett par extra personer att gå till. Jag har jobbat ett par somrar på ett äldreboende så jag visste redan på ett ungefär hur de jobbar inom omsorgen. Det är alltid väldigt givande att prata med pensionärerna även om en del kan vara lite tvära. Eftersom jag följde med som extra person hade jag lite mer tid att prata med dom, vilket naturligtvis uppskattas. Det var också Gabriellas huvudsakliga önskemål, att kunna få ha lite mer tid med varje person. Det betyder mycket både för personalen och pensionärerna.

Det är också problem att rekrytera personal, men de trodde inte att de ökade lönerna som kommer nästa år för Kommunals medlemmar, skulle locka speciellt många nya. Statusen på yrket är för lågt. Det är trist eftersom arbetet som sagt ofta kan vara ganska givande.

Nu ska jag försöka få lite gjort under eftermiddagen innan KF börjar 16.30 i dag. Vi får ju köra extra eftersom vi inte hann klart i måndags. Suck. I morgon är jag större delen av dagen på socialkontoret i Hageby.

Inga kommentarer: