2008-02-20

Är 10 år det han förtjänar?

En man slog ihjäl en småbarnsmamma med en bräda. För det har han i hovrätten dömts till 10 års fängelse och utvisning när straffet är avtjänat. Jag förmodar att han kommer ut om 8-9 år, eller kanske ännu mindre?

Med tanke på tidigare resonemang om retributiv rättvisa - är detta verkligen det straff han förtjänar?

Han har dödat en annan person. Han har utfört det värsta brott som man kan utsätta någon annan för. Dessutom drabbas inte bara kvinnan han slog ihjäl utan hennes barn. Är då 10 år det han förtjänar?
Min moral säger nej. Han förtjänar betydligt längre straff. Minst det dubbla. Svårt att väga sånt här i år, men 10 år är inte en speciellt lång tid. Inte för ett mord.

2 kommentarer:

Fredrik J sa...

När man dessutom inser att häktningstid räknas dubbelt och att fångar normalt friges efter 2/3 avtjänad tid kan man rätteligen fråga sig vad ett människoliv är värt.

Inte så att jag efterlyser drakoniska straff a lá USA, men att man åtminstone faktiskt får sitta inne en 10-15 år för mord tycker inte jag är orimligt.

Niklas Frykman sa...

Vi kunde ju börja med att använda de straffskalor som finns, även övre halvan. Sedan kunde vi låta folk avtjäna den tid de döms till. Det skulle räcka ganska långt.

F.ö. så vägs utvisning in i straffet. Det tycker jag f.ö. är ganska rimligt.