2008-03-31

Fint att bli arbetare igen

Kommunens tjänstemän från utbildningskontoret fyllde mitt tjänsterum för att se på webbutsändningen av presentationen av gymnasieutredningen. Datorn i Sjöörummet funkade inte så vi fick omgruppera.

Att ta upp alla delar i utredningen skulle leda till det längsta blogginlägget någonsin - det är väldigt mycket som görs om - så jag nöjer mig med att konstatera det som jag tycker är viktigast. Nämligen uppvärderingen av yrkesprogrammen.

I dag heter det yrkesförberedande. Du blir inget. Du blir inte elektriker. Du blir förbered på att bli elektriker. Nu kommer en yrkesexamen införas. Tvånget att också kunna bli akademiker tas bort. På yrkesprogrammen är du inte tvungen att läsa in högskolebehörighet, men du får om du vill. Den rätten kommer till och med regleras i lag om du efter gymnasiet vill läsa in behörigheten på Komvux.

Alla vill inte bli akademiker och alla ska inte bli det. Vi behöver rörmokare, byggarbetare, elektriker och en hel massa andra yrkesfolk också. Dessa ska vara stolta över sin yrkesskicklighet, inte skämmas lite för att de inte blev akademiker.

Morgonen har inletts med tårta och skönsång från kollegorna i Alliansen och från korridorskamraterna på Internbanken. Ewa hade bakat en jättegod tårta. Nu ska jag snart äta sushi med Åke Bjurhamn och sen ägna eftermiddagen åt att förbereda KF.

Inga kommentarer: