2008-06-06

Heja Sverige!

Jag gillar att Sveriges nationaldag blivit helgdag. Klart att vi ska ha det så. Jag ska väl knalla förbi firandet nere vid Tyska torget på eftermiddagen om inte något annat dyker upp.

Såna här dagar är bra till att fundera på vad man älskar med Sverige. Jag älskar att vi svenskar är toleranta, förändringsbenägna och gillar nya saker. Ibland gnäller man om precis motsatsen, men jämfört med många andra länder tycker jag det stämmer.

Något som jag tycker vi ska bli bättre på är att prata om vad det innebär att vara svensk. Våra traditioner, vår historia, vårat kynne. Alla kan inte dras över en kam men vad förenar oss som svenskar. Det skulle vara bra för oss själva att prata om sånt. Och om vi inte kan prata om det så kommer människor som flyttar hit ha svårare att förstå sitt nya land och sina nya landsmän.

Det kan ni fundera på i hängmattan på landet, eller var ni nu tänker befinna er under dagen. Hade jag någon hängmatta på landet hade jag befunnit mig där i alla fall.

Inga kommentarer: