2008-08-26

Inte mycket frihandelsdebatt

Jag såg fram mot en rejäl frihandelsdebatt igår på KF när Patrik Anderssons (m) motion om Fair trade kom upp. Men icke. Jag försökte provocera så mycket jag kunde genom att berätta hur mycket bättre det blivit i världen. Sånt brukar reta upp folk å det grövsta. Min poäng var att eftersom fattigdom, svält och undernäring minskar och välstånd, matproduktion och medellivslängd ökar behöver vi inte hitta på nya verktyg för att lösa de återstående problemen. Vi vet redan vad som minskar fattigdom, det är frihandel inom och mellan länder. Och inte minst demokrati.

Men vänstern var trötta igår tydligen.

Det var fakiskt min enda gång uppe i talarstolen. Känns lite ovanligt att sitta så tyst, men någon gång ska man ju prova på det också.

Jag vill precis som Karin ge en eloge till Elin Melander. Hon tog i från tårna med klassklampsretorik igår på KF. Jag höll inte med om en enda stavelse - förutom full sysselsättning - men det är kul när någon vågar ta ut svängarna.

Demokraternas konvent är inlett. Michelle Obama höll tydligen ett bra anförande i natt. Jag har inte hunnit se det ännu och vet inte heller mycket om henne. Det lilla jag har sett verkar dock imponerande.

I övrigt är det lite nervöst hos demokraterna just nu. De oroar sig över att det är precis jämnt i valet trots att Obama egentligen borde leda med 10-12 procentenheter. Om du frågar väljarna om de vill ha en demokrat eller en republikan (utan att ange en specifik kandidat) så väljer de en demokrat med just 10-12 % övervikt.

Obama underpresterar rejält just nu.

Inga kommentarer: