2008-09-24

Blandade känslor

Nästan alltid när jag besöker kommunal verksamhet så återvänder jag från besöken mer positiv än när jag åkte ut. Även om det ofta kan finnas saker att anmärka på och även om personalen ofta har något de tycker är dåligt så finns det nästan alltid en stor entusiasm över det arbetet som utförs. När personalen berättar om sitt jobb märks det att de i grunden gillar det, de är positiva även om det finns mycket saker som tynger ner dom.

Idag på ett besök på en gymnasieskola träffade jag flera personer med just den inställningen. Glada, positiva och entusistiska för sitt arbete. Men också ett par med precis motsatt inställning.

Allting verkade svårt och jobbigt, samverka med andra fanns det bara problem i, kunskapen om andras verksamhet var mycket låg, ungarna var som dom var, inte någon större idé att lägga ner för mycket tid på deras resultat. Jag kanske övertolkar det de sa, men det kändes väldigt negativt. Sådana lärare hör inte hemma i skolan.

Men så tänker man åter på en av de andra lärarna som ungarna verkade gilla stenhårt och som kom på nya metoder för att undervisa. Sådana lärare hör verkligen hemma i skolan.

Inga kommentarer: