2008-10-28

Satans Järnvägar

Visst är det härligt med monopol! Det gör ju att jag som kund inte kan välja ett annat bolag nu när det jag använder för närvarande är så otroligt dåligt.

Igår skulle tåget gått upp till Stockholm vid 22.21. När jag kom till stationen tio över tio var det redan 30 minuter försenat. 23.21, en timme sent, verkade det som om tåget skulle komma så alla gick ut och väntade i kylan. Men kom det något tåg? Nej, självklart inte. Först vid halv tolv meddelade de i högtalarna att tåget kommer om tre minuter. Kunde de inte sagt det lite tidigare så vi kunde sluppit frysa häcken av oss? Kom tåget tre minuter senare? Nej, självklart inte. Det tog ytterligare tio minuter. Bra beräknad ankomsttid!

På väg till Stockholm lyckades man med att bli ytterligare försenade och vi anlände kl 01.10, en och en halv timme försent. Bad någon om ursäkt för detta? Fick vi någon kompensation? Nej, självklart inte.

Jag kom i säng strax före klockan 2, och gick upp tre timmar senare.

Så på väg hem, vad händer. Jo, stort signalfel. All tågtrafik försenad. Tiden för mitt tågs avgång närmar sig, men ingen ny tid har kommit upp trots att alla tåg innan är försenade. Man förstår ju att tåget ändå är försenat men vill inte chansa. Så därför gick jag ut och väntade i kylan. Fem minuter efter utsatt tid meddelar man en ny tid, om 15 minuter. Jag går in igen. Tiden närmar sig. Fortfarande stora förseningar. Ingen ny tid kommer upp. Jag tvingas gå ut igen. Kommer tåget då? Nej, självklart inte. Vilket tvingar mig att stå kvar ute.

Tio minuter över den nya tiden meddelar man plötsligt att tåget kommer.

Inte nog med att Satans Järnvägar är försenade ständigt och jämnt, kunderna behandlas dessutom som skit. Man tvingas vänta i kylan, man får inga ursäkter och ingen kompensation. Så agerar ett monopol.

1 kommentar:

Bex sa...

SJ har ändå numera en restidsgaranti för kraftiga förseningar. Håller dock med om att hela organisationen är tämligen usel.