2009-02-10

Pinsam miljöpartist

Sällan har jag väl läst ett så oinsatt inlägg av en politiker på lite högre nivå, i detta fall av Martin Nyberg (mp) i Finspång. Han börjar inlägget med bisarra anklagelser som att jag är "högerextrem", vilket är det vanliga uttrycket för någon som är nazist, fascist, eller grovt främlingsfientlig. Sen påstår han att jag tycker det är bra ju fler araber som Israels armé dödar. Är denna människa fullständigt från vettet?

Sådana anklagelser får backas upp med konkreta fakta, eller tas tillbaka. Eftersom han inte kan backa upp dom får han helt enkelt ta tillbaka. Nån hyfs får man väl ändå ha.

Sen påstår han att det svenska rättssystemet "sätts ur spel", och menar att om det är antisemitism eller inte inget som en politiker ska avgöra, utifrån en definition från EU:

"Det är nämligen rättsväsendet, inte politikerna, som avgör om en text, en bild, en predikan eller någon annan typ av yttrande är att betrakta som ett yttrandefrihetsbrott.

Vad Sundin borde ha gjort, om han hade haft ett allvarligt intresse av att beivra ett eventuellt brott istället för att bara se till att skapa tidningsrubriker, är förstås att polisanmäla utställningen."

Men snälla Martin Nyberg, vem har överhuvudtaget pratat om att hindra ett brott? Det hela saken handlar om är om utställningen faller inom de ramar som Stadsbiblioteket satt upp. Där har de en policy om att inget rasistiskt ska visas. Det har inget med lagen att göra överhuvudtaget, så varför yrar Nyberg om det? Ska du komma med så grova anklagelser som du gör kan du väl ta och läsa på vad det faktiskt handlar om. Det är ju ganska enkelt dessutom eftersom vi har blogg på samma ställe.

UPPDATERING: Jag har ringt och pratat med Martin Nyberg och han har modererat inlägget och tonat ner sina påhopp. Heder åt honom för det. Nu går det att föra en sansad diskussion.

3 kommentarer:

Martin Nyberg sa...

Nu har jag modererat mitt eget inlägg lite, Mathias. Jag inser att jag i min upprördhet kanske tog i lite för mycket.

Men det innebär inte att jag tycker att politiker - varken du eller Bengt Cete - har något att skaffa med att bedöma huruvida vissa yttranden skulle vara rasistiska eller inte. Och hur en kommunal policy ska tolkas i ett enskilt fall är en bedömning den ansvariga tjänstemannen, i detta fall chefen för Stadsbiblioteket, ska göra - utan påtryckningar från politiker.

Mathias Sundin sa...

Tack för det Martin!

Anonym sa...

Har du hunnit kolla upp vad man bör kalla en sån som Lieberman?

Förslag:
Rasist alternativt "fientlig mot de araber som "blev kvar" och idag innehar israeliskt medborgarskap"