2009-04-20

Frikort på Parken

Mattias Ottosson skriver på sin blogg att Åke Bjerselius (M) och Åke Bjurhamn (FP) i ett brev till honom kräver att få tillbaka sina "frikort på Parken".

Först ett kort klarläggande om kortet. Det är ett kort som ger ledamöterna (och av någon anledning också kommunal- och oppositionsråd) möjlighet att komma in på en mängd olika anläggningar inom kultur- och idrottsområdet. Kortet är till för, i alla fall officiellt, att de ska kunna granska verksamheten.

Redan 2004, när jag satt i kultur- och fritid, var jag ute och bråkade om dessa kort. Jag ansåg att de användes felaktigt. Istället för att verkligen granska verksamheten användes de istället flitigt som just ett frikort på Parken. Mattias Ottosson är väl en av de politiker som använt det allra mest till just det. Därför är det mycket konstigt att se att han nu skriver:

"Jag tycker att de som vi alla andra betalar sin egen biljett till de fotbollsmatcher som de vill följa på Idrottsparken."

Det är bra om han ändrat åsikt och jag förutsätter att varken han eller några andra politiker i vänsterkoalitionen kommer använda den kommunala logen.

Min lösning på problemet med missbruket av korten var att alla besök skulle rapporteras och dokumenteras. Då kunde man enkelt se om någon använt kortet för att bara gå på IFK:s matcher. Det skulle inte vara förbjudet, men då fick man också försvara det för väljarna.

Jag tyckte också att det var konstigt att om man nyttjade kortet på Parken att man var tvungen att sitta på VIP-läktaren. Jag försökte komma in på ståplats med kortet, men fick nobben. Inte heller fick jag gå runt och granska verksamheten, trots att det var vad man sa att kortet skulle användas till. 

När jag blev oppositionsråd frånsade jag mig helt sonika kortet eftersom jag där inte har någon användning för det. Ottosson har använt det hela tiden och suttit där i IFK:s VIP-rum. 

NT skrev 2004 om mig: "Sundin (fp) tror att IFK Norrköping kan få otillbörliga fördelar genom att politikerna träffar fotbollsstyrelsen, sponsorer och möjligen journalister i "VIP-rummet." 

Inga kommentarer: