2009-04-16

Nej, nej, nej Federley

Fredrik Federley skriver på sin blogg om att han vill ha en regeringsombildning som går ut på att Centern får två ministrar till, Folkpartiet och och Kristdemokraterna en. Arbetsmarknad tycker han ska gå till Centern och justitie till Folkpartiet.

Jag gillar Federley, han är en frisk fläkt i svensk politik, men nu tycker jag han är ute och cyklar. 

Om inte vi andra partier gillade fördelningen av ministerplatser så skulle vi sett till att få det på något annat sätt redan 2006. Jag var nöjd med indelningen då och är det fortfarande. Moderaterna var klart störst och fick många tunga poster som finansminister och utrikesminister, men alla mindre partier fick inom sina profilområden. För Folkpartiets del utbildning, integration och EU. Det var vad vi gick till val på och väljarna gav oss röster därefter. Samma sak med Centern och Kristdemokraterna.

Dessutom tror jag inte det skulle ha någon nämnvärd skillnad om exempelvis Centern fick ett par ministerplatser mer. Det som huvudsakligen gör att Moderaterna går så bra är inte Sven-Otto Littorin och Beatrice Ask (även om de gör ett bra jobb). Det är Fredrik Reinfeldt som är duktig som statsminister och Anders Borg som är dito som finansminister. 

Och till sist så skapar detta en diskussion som inte leder till något bra alls. Vi är i kristider nu. Regeringen håller ihop på ett utmärkt sätt. Låt det förbli så. 

Med det sagt, så är det viktigt att Moderaterna är generösa inom samarbetet. Det sliter naturligtvis i längden om bara ett parti går bra. Vi andra ska jobba hårt på att bli större, men inte genom att söndra i Alliansen utan genom att komma med bra förslag och synas mycket. Debatt mellan partierna har jag inget mot, bara det gäller politiken.

UPPDATERING: Det hela var, trots att det inte är första april, en bluff. En smart sådan för att visa att man visst kan få genomslag genom bloggar, som en del påstått att man inte kan. Nu gillar jag Federley ännu mer! 

Inga kommentarer: