2009-05-30

Chydenius, Wikström och jag

Vägen till en mans hjärta går via magen, brukar man säga. Vägen till mitt hjärta går genom Anders Chydenius. I torsdags och fredags hade jag nöjet att kampanja i länet med Uppsalaprästen och riksdagsledamoten Cecilia Wikström och hennes kampanjledare Camilla Hansson. 

Vi började i Sveriges äldsta bokhandel, Söderköpings bokhandel, och mitt hjärta smälte omedelbart när Cecilia började prata om tryckfriheten och käre gamle Anders Chydenius. Som Cecilia påpekade sedan var han både präst och riksdagsman, en mycket bra kombination tyckte hon. Det är bara att instämma. 

Jag har inte haft något med Cecilia att göra tidigare, men tycke uppstod direkt. Hon är färgstark och har kastat en del av jantelagens ok överbord. Det är inte svårt att förstå att hon blev personvald in i riksdagen 2006. Det var två kul dagar med Wikström och Hansson, och lite tomt här i länet utan dom. Välkomna tillbaka!

Både NT och Folkbladet var på plats i bokhandel och har skrivit trevliga artiklar.

Inga kommentarer: