2009-05-04

Ute i god tid

Jag har precis lämnat in deklarationen och ansökan om avdrag för hushållstjänster. Det senare förorsakade vissa problem. I helgen fick jag klart för mig att det inte räckte att ange summan på arbetskostnaden och avdraget, varenda faktura skulle bifogas. Dessa hade jag såklart inte kvar.

Så i morse ringde jag företaget - Serviceteamet - och undrade om det gick att hämta fakturorna. Killen som skötte det skulle först vara tillgänglig på kvällen - då jag var i Stockholm. Men det löste sig genom att jag hämta fakturorna efter jag kommit hem vid nio-snåret. Sen satte jag mig och förde snabbt ner allting på blanketten och tog vägen förbi skattekontoret och droppade av alltihopa. 

Det roar mig lika mycket varje år hur många det är som är ute i sista sekunden. Jag är ju uppenarligen likadan. Man kan undra varför det är så svårt att göra några dagar tidigare?

Nu är det bara att invänta skattefridagen, som inträffar någon gång i slutet av juli. Det är den dag vi slutar jobba för staten och börjar jobba för oss själva. Innan det datumet går 100 procent av vår inkomst till kommun, landsting och staten, efter går 100 procent till oss själva. 

Har som sagt var en snabb sväng i Stockholm. Israel firade 61 år och jag var inbjuden av ambassadören att delta. Man träffar alltid massa intressanta människor, Johan Ingerö till exempel, på sådana tillställningar.
Torbjörn Karfunkel från Fred i Mellanöstern fick ett fint pris. Det är han väl värd.

Inga kommentarer: