2009-11-19

Knapp förlust och storseger

Landsmötet dag ett är avklarad. Idag i huvudsak utskottsbehandling. Det innebär att alla frågor inom ett visst område hanteras av ett utskott som tar ställning till partistyrelsens förslag till beslut. Oftast vinner PS, men ibland väljer utskottet en annan linje och då finns det en stor chans att landsmötet sedan bestämmer efter den linjen också. En förfäktning, kan man kalla det.

Knapp förlust. Jag satt i heta arbetsmarknadsutskottet där LAS och turordningsregler avhandlades. Partiledningen var lite nerviga, det märktes eftersom de skickade dit partisekreterare Ullenhag med partipiskan. Nädå, han var rätt snäll men det ger tyngd när han är på plats. Trots det - och trots en mycket märklig beslutsordning, som var till min åsikts nackdel - så blev det bara 14-10 till partistyrelsen. Det kan gå precis hur som helst när landsmötet beslutar på lördag.

Storsegern kom i frågan om livstids fängelsestraff. Jag satt inte i det utskottet men kollega Frykman gjorde det och han såg till att utskottet körde över partistyrelsen så det visslade om det. PS vill avskaffa livstidsstraffet, vi vill behålla det. Endast två personer tyckte som PS. Jag tror vi vinner när frågan avgörs på söndag.

P1:s Studio Ett intervjuade bland annat mig just om arbetsrätten och livstidsstraffet.

Blev också intervjuad i Radio Östergötland, hörs här.

Artikeln i Di ligger ute på nätet nu, dock med en missvisande rubrik eftersom vi inte föreslår att avskaffa hela LAS, bara turordningsreglerna.

Inga kommentarer: