2010-01-17

Min videobutik rånad igen

På väg hem från en fika på stan såg jag något som såg ut som en avspärrning vid videobutiken nära min bostad. Mycket riktigt, polisens blåvita band var uppspänt och en polisbil stod utanför. Inne i affären såg jag ägaren hålla ansiktet i händerna i förvivlan. Jag frågade polisen om affären hade blivit rånad igen. Ja, ett rånförsök svarade hon. Det är minst tredje gången på bara ett par år. På NT.se läser jag att det var ett knivrån.

Samtidigt läser jag om ett annat rån av en butik i Vällingby. Det utfördes tydligen också med kniv och butiksinnehavaren sköt efter de två rånarna och träffade den ena. Nu är han misstänkt för mordförsök. När jag först hörde det undrade jag om media hade fattat det fel, mord? Självförsvar låter det som i mina öron och om inte, i alla fall dråp. Men mordförsök verkar det vara eftersom han sköter efter rånarna när de var på väg därifrån.

Det kunde lika gärna ha varit här på hörnet det hade skett. Jag skulle inte ha några problem att förstå om videobutiksägaren beväpnat sig efter alla dessa rån.

90 fler poliser kommer under året till Östergötland, efter regeringens satsning. Det är bra, men det behövs uppenbarligen många fler. 3000 fler i hela landet har det blivit sedan regeringsskiftet. En satsning på 10 000 fler poliser de kommande tio åren känns vettigt. Dessutom behöver vi låsa in rånarna längre.

Inga kommentarer: