2010-05-11

Ja till euron

Jag är inne på sjunde dygnet med feber. Mycket tröttsamt. Inga andra symptom förutom feber. Var hos en läkare idag. Hon visste inte var det berodde på. Blir antibiotika på fredag om det inte är bättre då.

Bokade förra veckan in en TV-debatt i 24NT/Corren om euron. Trodde att jag skulle vara frisk vid det laget. Det var jag ju inte, men jag ploppade i mig en Ipren och gav mig iväg ändå.

Angående euron ska vi komma ihåg att Greklands kris har väldigt lite med euron att göra. Den har med miserabelt dåligt skötta statsfinanser att göra. Länder utanför euron, som Lettland och Ungern, har också haft stora problem. Vad vi ser nu är att Grekland måste fixa problemen, de kommer inte undan med att devalvera valutan.

Många har sagt att eurosamarbetet kräver gemensam finanspolitik. Det tror jag inte. Vad vi behöver är gemensam regler - som alla följer. Vi har idag stabilitetspakten, som ingen har följt. Nu måste Grekland fixa sin ekonomi och nu sätts det press på Spanien och Portugal att fixa sina ekonomier.

Eurosamarbetet har lett till mer handel mellan euroländerna. Det missar Sverige. Sverige missar också politiskt inflytande.

Folkpartiet tyckte att Sverige skulle gå med i euron före finanskrisen när euron var impopulär, efter finanskrisen när euron var populär, och även nu när den är impopulär igen. De andra partierna, inte minst Mona Sahlin, verkar istället följa mer följsamt var vindarna blåser.

1 kommentar:

Helena von Schantz sa...

Hoppas du kryar på dig och heja med Euron. Det ska inte handla om vad som lönar sig bäst för oss den här månaden utan det ska handla om rätt och fel på lång sikt. Att vi alla har varsin liten valuta i Europa var inte till gagn för någon.