2010-06-01

Missvisande rubrik i Folkbladet

Rubriken och ingressen i Folkbladet där jag intevjuas om det som hände på Ship to Gaza är rejält missvisande.

Det står "Sundin: Rimligt", precis som jag tyckte reaktionen var rimlig, när hela min poäng är att vi ska vänta med att uttala oss innan vi vet om det var rimligt eller inte.

Citatet som används i ingressen är likaså det missvisande.

"Man kunde ha väntat tills man var på israelisk vatten, men att försvara sig som de israeliska soldaterna gjorde när de kände sig hotade till livet verkar rimligt."

Det där är rent felaktigt.

Jag sa till reportern att det är klarlagt att aktivisterna var väldigt aggressiva, vilket står senare i artikeln, men inte exakt vad som ledde till skottlossningen och alla dödsfall. Det finns rapporter om att vapen togs från soldaterna och användes mot dem, men det vet vi inte, det är bara en rapport från Israels försvarsmakt. Den ska tas seriöst, men inte som en automatisk sanning.

Hela min poäng med mitt förra blogginlägg och det jag sagt till media är att vi ska vänta med att peka med hela handen mot Israel och lägga hela skulden där. Framförallt behöver vi får reda på hur det gick från slagsmål och misshandel till så många dödsoffer. Det tycker jag är kärnan. Hur betedde sig soldaterna då.

Om man bara läser rubrik och ingress i Folkbladet (vilket är det många läser) ser det ut som jag tycker det var rimligt att döda folk - utan att veta hur det gått till. Det är helt felaktigt.

4 kommentarer:

Mats sa...

Om fartyget var på internationellt vatten så har inte Israeliska soldater där att göra.
I så fall ligger hela skulden på Israelerna.

Fred sa...

Vi vet vad som hände, beväpnade soldater bordade ett fartyg på internationellt vatten, något de inte hade rätten att göra.

De på fartyget försvarade sig, och sin egendom, trots att de vapen de hade inte matchade angriparnas.

Väljare med möjlighet att rösta på dig eller någon annan liberal, bör välja en som försvarar individers rätt till självförsvar och försvar av sin egendom.
Det är rimligt sett från dina åsikter.

scarbalac sa...

Du missar hela poängen oavsett vad du påstår att du inte sa i intervjun. Konvojen var på internationellt vatten där Israel inte har några rättigheter what so ever. Skuldfrågan är solklar oavsett vad som hände ombord!

Fred sa...

"Framförallt behöver vi får reda på hur det gick från slagsmål och misshandel till så många dödsoffer. Det tycker jag är kärnan. Hur betedde sig soldaterna då."

Är det något fel att starta lite tidigare i tidslinjen, innan och när militären bordade skeppen? En förklaring till varför soldaterna var på skeppet, så att aktisterna kunde slå på dem?
Din åsikt delas ju dock med den israeliska armén, som inte släppt någon videoupptagning från det tidigare skeendet.

Att det kommer att gå att göra en ordentlig och oberoende utredning kan man glömma. Rapporter kommer nu om att de som frisläppts har tvingats ge up kameror, mobiltelefoner och datorer.
Varför låter israelerna dem inte behålla sina videoupptagningar? Finns det något på dem som de inte vill att resten av världen skall få se?

De finns de som säger att vad Israel gjorde här går att jämföra med pirater; de bordade ett skepp, kidnappade folk, och tog sedan deras ägodelar.