2010-06-23

Polisen höll med om hundarna

Studio ett behandlade som sagt detta med farliga hundraser igår. Först i form av ett bra reportage från Danmark, där situationen belystes från olika håll. Att frågan inte enkel och svartvit blev tydligt.

Sen diskuterade jag och Håkan Andersson från polisens Djurskyddsgrupp i Stockholm frågan. I Stockholm city hade det varit ett 40-tal hundattacker fram tills för ett par veckor sedan. Han ville inte peka ut någon eller några enskilda hundraser.

Jag fick sedan förklara min ståndpunkt och svara på de vanligaste invändningarna.

Frågan återgick sedan till Håkan Andersson och de undrade vad han tyckte om mitt och Peter Kjällkvists förslag:

"Den här åsikten måste jag säga, så delar jag den till 100 procent".


Han lyfte speciellt fram hundarnas situation. Att en del av dessa raser verkligen inte mår bra av att sitta i en lägenhet, utan bör leva under helt andra förhållanden.

Ni kan lyssna på reportage och diskussionen här. Jag lyckades få med en liten hälsning till min mammas nya labbevalp (som är en intelligent hund och gärna lyssnar på Studio ett).

Inga kommentarer: