2010-08-07

Tröttsamt

Journalister måste ofta sätta sig in i och snabbt förstå en massa olika ämnen. Oftast går det bra, men det finns undantag. Jag och Andreas Nilsson, KF-kandidat och civilekonom, presenterade igår några förslag för högre tillväxt i Norrköping. Folkbladets journalist frågade väldigt mycket och lyssnade inte så mycket, kanske var det därför hon missade vissa saker.

Bland annat tycker vi att kommunen måste sluta låna pengar år efter år. Då måste man komma under cirka 230 miljoner i årliga investeringar. I år ser det ut att landa på cirka 380 miljoner och så har det sett ut flera år tillbaka i tiden.

Journalisten från NT frågade vad vi skulle spara på då. Förutom de uppenbara som Idrottsparken och hamnbolaget så kan man minska genom att låta någon annan stå för själva bygget av till exempelvis ett äldreboende. Sedan hyr sig kommunen in. Det gör att man slipper lägga ut pengarna för att bygga boendet och därmed får ner investeringsnivån. Men man får naturligtvis den årliga kostnaden, som är lika stor som om vi skulle byggt själva.

Så här har vi byggt upp vår budget inom Alliansen i flera år och är överens om.

Detta förklarade jag för de närvarande journalisterna. Precis på det sättet och flera gånger. Tydligen begrepp inte Folkbladet det och påstår i artikeln dessutom att Andreas inte höll med, vilket är ett rent påhitt. Det är för övrigt andra gången journalisten från Folkbladet får detta förklarat för sig. Första gången var på en pressträff med Alliansen tidigare i sommar. Då var det någon annan som förklarade. Vi måste vara dåliga på att förklara.

Hon skriver också att jag kritiserade näringslivskontoret. Vilket jag inte gjorde. Jag kritiserade den politiska ledningen. Andreas pratade om hur vi vill sänka skatten och berättade att en familj i Linköping betalar 9 000 kr mindre om året i skatt. Det citatet har hon tillägnat mig.

Ni som har NT, läs gärna i papperstidningen, en betydligt mer korrekt variant.

Ska skriva lite mer om förslagen i övrigt, men nu är det lite dörrknackning.

1 kommentar:

Helena von Schantz sa...

Jag läste artikeln i NT och tyckte att den var bra och att du gjorde ett gott intryck. Folkbladet är det inte alls lika många som läser.