2010-11-28

Fyra år till

Blev en mycket stillsam helg. Var meningen att jag skulle assisterat min bror som hundvakt, men det blev inställt. Var ute hos hund och mor en sväng idag i alla fall. Hon gillar snö, vovven, och speciellt att köra ner hela huvudet i snödrivorna. Fyller snart ett år, men är precis lika busig nu som de första veckorna.

I fredags såg jag "Fyra år till" på bio. En folkpartiledare är nära att bli statsminister, men KD trillar ur och istället börjar det gå utför. Han blir dessutom kär i en högt uppsatt socialdemokrat. Vad som komplicerar det hela är att folkpartiledaren har en fru - och att sossen är man.

Lite småputtrigt småroligt sådär. Ingen höjdare, men kul om man är politiskt aktiv, och dessutom folkpartist.

Har hunnit kolla igenom flera av böckerna jag köpte i USA. "The Economics of Food" verkar mycket intressant. Handlar om vad som påverkar priset på mat i världen. Som vanligt mer komplicerat än man först tror. En annan "Mad as Hell" handlar om Tea Party-rörelsen. En tredje är Nobelspristagarens Muhammad Yunus "Creating a World Without Poverty". Har läst en av hans andra böcker, och denna verkar också lovande.

Sen har jag kämpat på med "All the Kings Men". En skönlitterär bok om politikern Willie Stark, som är baserad på guvernören i Louisiana Huey Long. Det är en klassiker, men kämpar skriver jag eftersom den är fullproppad med meningslösa och oändligt långa beskrivningar av hur allting ser ut. Får se om det lättar upp när jag kommit lite längre. Om inte så ger jag nog upp.

Inga kommentarer: