2010-12-14

Det var ju så vi inte skulle göra

Socialdemokraterna agerar obegripligt oseriöst just nu. De pumpar ut pressmeddelanden om hur bilar bör parkeras, om när regeringen borde uttala sig och nu om svänger de - igen - 180 grader om FRA och signalspaning.

Först var de ju för FRA-lagen, sen blev de mot den, och nu är de för den igen.

Men, man kan ju tycka att det verkar rimligt att ändra sig efter det inträffade? Visst får man tänka igenom tidigare ståndpunkter, men jag antog i alla fall att Socialdemokraterna tänkte igenom scenarier liknande det i lördags när de tog ställning till FRA-lagen. Det var liksom den centrala delen av diskussionen och huvudargumentet för.

Ren och skär populism, var det alltså, när sossarna bestämde sig för att vilja riva upp FRA-lagen.

Här i Norrköping har jag tagit upp med Lars Stjernkvist att vi från kommunens sida bör ta kontakt med polisen för att få en uppdatering om situationen med eventuella sådana här grupperingar i Norrköping och Östergötland. Även en genomgång hur förberedda vi i kommunen är idag, och om det är några rutiner vi ska förändra. Han var positiv till det hela. Läser också att Lasse varit i kontakt med muslimska företrädare. Utmärkt!

Jag efterlyste igår en fördjupad diskussion om islamism. Erik Svansbo påbörjar den med ett väldigt bra inlägg. Han har just den frågande och ifrågasättande attityd som behövs:

"Såvitt jag kan se, med utgångspunkt från islams egna skrifter, verkar stockholmsbombaren Taimour Abdulwahab ha läst in sig rejält på Koranen, följt instruktionerna och bör nu hamna i himmelriket med sina utlovade jungfrur. Efter vad jag har läst om profeten Muhammed borde han vara rätt nöjd med Taimours bedrifter. ...

Jag är helt öppen för att jag kan ha fel. Jag lyssnar gärna på den som säger emot. Men jag vägrar att bli uthängd som rasist för att ställa kritiska frågor om en religion/ideologi baserat på dess egna skrifter."

3 kommentarer:

Milla sa...

Du tyckte Svansbos inlägg var väldigt bra?!

Han skriver "vad jag läst om islam...." och så länkar han ideligen till en site de flesta sansade ser som en extremist/hetssida! Han tycks inte pratat själv med muslimer, trots att det finns några hundratusen i Sverige som inte tycks va jihadister, vore det inte intressant att fråga dom varför? Tvivlar på att han någonsin själv öppnat G:a Testamentet, Nya Testamentet eller Koranen. I kommentarsfälten avslöjar han sin låga intellektuella ambition...

Den DN artikel han länkar till i inledningen är dock faktiskt bra!

Mathias Sundin sa...

Kan du inte istället beskriva vad som är fel i det som skrivs, istället för bara att det är fel?

Vad är det du har lärt dig från dina diskussioner om muslimer? Citaten från koranen, motsägs de någon annanstans? Eller vad är fel med dem?

Rickard sa...

Muslimerna smäller bomber och SÄPO börjar övervaka hela svenska folket. Det är rätt vrickat. http://enannandelavsmedby.blogspot.com/2010/12/musse-sm%C3%A4ller-bomber-och-s%C3%A4po-f%C3%A5r-en.html