2010-12-27

The Ghost av Robert Harris

I USA köpte jag på mig några Robert Harris-böcker. Jag snubblade över honom när jag gulpade ner Imperium och uppföljaren Lustrum. Två suveräna böcker om Cicero.

Förväntningarna var därför höga på The Ghost. En politisk thriller om en spökskrivare som får uppdraget att skriva en tidigare brittisk premiärministers memoarer. Harris skrev boken direkt efter att Tony Blair avgått som premiärminister, och bokens dito är nästan en direkt avbild av honom. Frugan likaså av Cherie Blair.

Harris är tidigare politisk redaktör och borde haft strålande förutsättningar att få ihop en bra bok. Tyvärr verkar hans huvudsakliga syfte vara att svärta ner Blair, som han från början gillade men vände sig mot efter invasionen av Irak. Det syftet har gått ut över storyn.

Har ni inget bättre för er och gillar Harris övriga böcker så är den läsvärd. Annars inte. Eller så kan ni kolla på filmen, The Ghostwriter, med bland andra Ewan McGregor och Pierce Brosnan.

Nu håller jag på med en annan Harris, Pompeii, som verkar mer lovande.

Inga kommentarer: