2010-12-26

Håll avståndet, idioter

Förlåt mig att jag tar i så, så här på annandagen. Men jag kan faktiskt inte komma på något bättre än idioter, för att beskriva de personer som ligger precis, precis bakom med bilen, trots att det är svinhalt på vägarna.

Enligt rapporterna har det mest gått bra i trafiken på annandagen, men på en del av den sträcka jag åkte, mellan Hjortkvarn och Ljusfallshammar, var det två olyckor. En av dem såg jag, en bil som hade åkt av och hamnat en bra bit ner i en backe. Flera bilar hade redan stannat, så jag åkte vidare.

Jag försöker blinka med bromsljusen för att få dem som ligger nära att fatta att de ska hålla avståndet. Men nästan alltid förgäves. Det är så oerhört korkat att ligga så nära, inte bara när det är halt, men speciellt när det är halt. Måste jag tvärnita hade inte ens chans att stanna. Inte kör de om heller, utan ligger där mil efter mil. Oerhört tröttsamt - och farligt.

Förutom denna irritation har julen var perfekt. Julafton i Norrköping hos mor. Lugnt och skönt och fina julklappar. Juldag och annandag hos far i hans stuga utanför Finnerödja. Som gammal lantis längtar jag alltmer ut på landet nu för tiden, och varje gång jag kommer ut till stugan är det som en injektion av lugn.

Vi, bror och jag, hade med oss mammas bruna labrador, med det för årstiden passande namnet Blossa. Hon har huvudet mer i snön, än ovanför den när vi ute och går. Nästan lite träningsvärk i armen efter alla pinnar jag kastat.

Imorgon ska det sista av valrörelsen städas bort. Vi ska köra de stora skyltarna från FP-lokalen till en folkpartistisk bonde utanför stan, som är snäll nog att göra plats för dem i en lada.

Inga kommentarer: