2010-12-28

Städar innan Rut kommer

Jag har ägnat förmiddagen åt att städa. Nu ska jag strax bege mig härifrån innan städbolaget kommer. Nej, jag är inte som gamla tanter som städar så det ska vara snyggt innan städhjälpen kommer. Det var rejält stökigt här och städföretaget vet inte vad som ska slängas, var sakerna ska vara, osv. De sköter själva grovstädningen, putsar och fejjar. Ordning på sakerna får jag, tyvärr, hålla själv.

I Ekot rapporteras det att Rut är fortsatt lönsamt för staten. Även om staten missar en hel del skatteintäkter i form av skatteavdraget, så är det så många som har fått jobb att deras skatteintäkter överstiger förlusterna i andra änden. Då tittar vi alltså ganska snävt. Vi väger inte in de andra positiva effekterna av bättre arbetsförhållanden för de som kunnat gå från svart till vitt arbete, och det positiva i livet för de som fått ett jobb, och kommunernas skatteintäkter, som kommer från de som arbetar.

12 000 är det som jobbar vitt inom Rut-tjänster idag. Mot några hundra innan avdraget infördes.

Inga kommentarer: