2011-02-17

Norrköping på dekis? Nä, men det finns problem


När jag flyttade till Norrköping, för typ tio år sedan, trodde jag att Norrköping var en stad på dekis. Kan ju tyckas dumt att flytta hit då - jag har inte påstått att jag är smart! - men jag hade hört att det fanns en bra lärarutbildning här.

Mina fördomar besannades inte. Inte alls. Det var en stad på gång. Optimisim och framtidstro. Som finns kvar i dag i lika stor utsträckning.
Men vi har trots det ett par stora problem: arbetslösheten och de dåliga resultaten i skolan.

I går kom siffror över arbetslösheten för januari. 9,3%, eller 7740 personer. I Östergötland är snittet 7,9% och i riket 6,8%.

Om vi begagnar oss av lite enklare matematik kan man få fram att om vi hade samma arbetslöshet som i länet skulle cirka 1000 fler personer ha jobb, och om vi hade som i riket cirka 2000 fler personer ha jobb.

Detta är inget nytt fenomen. På kommunens hemsida kan ni se statistik sedan januari 2006. Vi rör oss upp och ner som länet och landet, men vi ligger hela tiden över.

Jag kommenterar dessa siffror och lite vad man kan göra i Folkbladet i dag.

Inga kommentarer: