2011-02-01

Skyll oss själva

Det är lätt hänt att tidningar, inte minst Expressen och Aftonbladet, överdriver, men det verkar ändå vara så att Maud Olofsson (C) och Acko Ankarberg (KD) riktar kritik mot Moderaterna och tycker att de borde vara mer generösa. Det är en farlig väg att vandra, när det är upp till oss själva att se till att våra partier är stora. NT:s ledare är inne på samma spår.

Jag noterar också en hel del kritik mot fler jobbskatteavdrag från alla tre mindre allianspartier. Har läst några folkpartister som är mot det femte jobbskatteavdraget och verkar tro att det enbart är ett moderat förslag. Hallå! Vi gick gemensamt som Allians till val på ett femte jobbskatteavdrag. Sedan dess har jag uppfattat att Fredrik Reinfeldt flaggat för ett sjätte, och det har också Jan Björklund kritiserat för han anser att andra skattesänkningar kommer före.

Jag är väldigt positiv till jobbskatteavdrag. Det ger vanligt folk, i huvudsak låg- och medelinkomsttagare med kvar i plånboken. 1500 kr i månaden hittills. Nu när vi ser klagomål på höga elpriser ska vi komma ihåg hur tufft det hade varit för folk utan dessa 1500 kr.

Men sen är det alltid en avvägning. Jag instämmer med Björklund att det kan vara så att andra skattesänkningar, i huvudsak riktade mot företagande, kommer före ett sjätte. Men som ekonomin utvecklar sig nu kanske vi inte ens behöver välja.

Vi ska inte fokusera på Moderaterna och att de ska "släppa fram" oss andra. Med ett undantag. Moderaternas linje i regeringsförhandlingarna hade varit helt förödande för Allianssamarbetet om den gått igenom. Nu vägrade de andra tre ge sig och Moderaterna fick ändra sig. Men när det gäller väljarnas förtroende kan vi inte tro att Moderaterna ska fixa det oss.

Men jag har själv syndat. Igår på fullmäktige sa jag angående gratis kollektivtrafik för pensionärer att det inte kommer komma med i en Alliansbudget så länge Folkpartiet finns med i samarbetet (några moderater ville utreda frågan). Det var onödigt hårt. Jag tycker att det finns väldigt mycket annat att prioritera innan det skulle komma till "gratis" bussresor, men att ställa ut den typen av ultimativa krav är aldrig bra.

Inga kommentarer: