2011-02-07

Vad är LO arga över? Det minskar ju

LO är jättearga. Det skriver de på DN Debatt idag. Jätte, jättearga.

För vad är väldigt svårt att utröna. De presenterar statistik som visar att skillnande i inkomst mellan VD och arbetare i företagen minskar. Ändå är det jätte, jättearga över att klyftorna ökar. Fast de inte gör det. Hm.

2009 gick det 15 industriarbetarlöner på en VD-lön. 2008 var det 17.

När jag läser artikeln undrar jag hur många vårdbiträdanden det går på Wanya Lundby-Wedins lön?

Och hur många vårdbiträden det går på alla miljoner hon delade ut i AMF.

Nåja. En sak håller jag med LO om. Inte att välutbildade person på höga positioner har höga löner. Utan att en del direktörer, utan eget finansiellt risktagande, får ut helt groteska löner. Nyligen inom Wallenberg-sfären.

Att människor som startar och äger företag - och därmed tar stora risker - tjänar grova slantar om deras företag går bra (som Kamprad) det blir jag glad av. Att direktörer som inte riskerar något tjänar hundratals miljoner, det tycker jag är rubbat.

Inga kommentarer: