2012-01-18

En Sverige-vän i kongressen

Dags att åka hem efter två väldigt bra veckor i USA. Jag har efter New Hampshire bilat ner längst östkusten och åker hem från Washington DC. Avslutade mitt USA-besök genom att träffa en riktig Sverige-vän i kongressen. 


För ett par år sedan träffade jag en kandidat till representanthuset som hette Hultgren i efternamn. Det visade sig att hans farfars far hade utvandrat från Småland. Hultgren - Randy i förnamn - vann och sitter nu sin första mandatperiod i representanthuset. 

Men han är inte bara svensk-ättling, han är Sverige-vän också. I kongressen har de, likt riksdagen, nätverk, eller caucuses. Hultgren har nu startat Friends of Sweden Caucus.

Enligt vår USA-ambassadör Jonas Hafström, som jag träffade igår, så är det väldigt betydelsefullt för Sverige-USA-relationerna. De annars ganska svårttillgängliga kongressledamöterna kan nu blir klart mer åtkomliga. Och det är inte bara svensk-ättlingar som är med i nätverket, utan även ledamöter som har stora svenska väljargrupper hemmavid. Det finns 14 miljoner svensk-ättlingar i USA. Han planerar en resa framöver för nätverket till Sverige och jag bjöd såklart in honom till Norrköping.


På hemmaplan läser jag om eländet med den hårda kritiken från Socialstyrelsen och ökande arbetslöshet i Norrköping. Men jag ska försöka låta bli att tänka på det tills jag kommer hem.

Inga kommentarer: